Kupiłeś nowy motocykl?
Planujesz długą podróż? A może wyjazd dookoła Polski, albo weekendowy wypad ze znajomymi?
Niezależnie jak długa i daleka ma być Twoja podróż, motocykl klasy adventure warto wyposażyć w niezbędne akcesoria ułatwiające podróżowanie. Po latach wyjazdów w różne części świata, tych bliższych i dalszych wiemy, że większość niezbędnych akcesoriów do motocykla jest bardzo podobna, niezależnie od odległości czy czasu trwania podróży motocyklowej.
Wraz z początkiem 2024 roku kupiliśmy nowe motocykle Royal Enfield Himalayan 450, aby ruszyć w podróż dookoła świata. Nasza wyprawa nie będzie przebiegać jednym ciągiem, a etapami, tak zwanymi skokami kangura. Jednak o nowym projekcie opowiemy w innym artykule, a teraz skupmy się na wyposażeniu naszych nowych Himków.
Zakup motocykla to nie koniec wydatków, ponieważ trzeba wyposażyć go w niezbędne akcesoria.
Przez lata podróżowania przerobiliśmy już całkiem pokaźną ilość osprzętu motocyklowego i nasze wnioski sprawdzają się do dwóch stwierdzeń:
– co robi fabryka tego się nie tyka
– dokładamy tylko niezbędna minimum
Dlaczego takie wnioski?
Producenci motocykli w procesie projektowania dokładają do motocykli odpowiednio dopasowane akcesoria, sprawdzone w tunelach aerodynamicznych i różnych warunkach drogowych, przed wypuszczeniem modelu na rynek. Tym samym wiemy z doświadczenia, że dodatkowy osprzęt taki jak wyższa szyba turystyczna, osłona silnika czy gmole, są idealnie dopasowane.
Jeżeli chodzi o niezbędne minimum, tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana i zdecydowanie subiektywna. Minimalna ilość sprzętu dla każdego motocyklisty będzie inna. Poniżej przedstawiamy Tobie nasze podejście w tym zakresie.
Akcesoria w które wyposażyliśmy nasze motocykle:
- Nawigacja motocyklowa oparta na rozwiązaniu Apple Car i Android Auto firmy Chigee – 10% rabatu na hasło „Powsigirki”
- Halogeny firmy Midland
- Sakwy Mosko
- Tankbag Mosko
- Sakwy przednie GIVI – 10% rabatu na hasło „Powsigirki”
- Szyba turystyczna Royal Enfield
- Osłona i gmole silnika
- Osłona chłodnicy
- Handbary
Nawigacja Chigee AIO 5 Lite
Dotychczas do nawigacji wykorzystywaliśmy telefony komórkowe zainstalowane na kierownicy motocykla wraz z pochłaniaczem drgań firmy Quad Lock. Nasz zestaw obejmował: podkładkę antywibracyjną, ładowanie bezprzewodowe, uchwyt na kierownicę. Jest to świetne rozwiązanie na drogi asfaltowe i szutrowe.
Jeżeli jednak planujesz wjeżdżanie w offroad, trasy z dużą ilością kamieni, gdzie drgania są bardzo duże, to naszym zdaniem warto zastosować inne rozwiązanie. W takich warunkach nie chcemy wystawiać optyki aparatu na tak duże drgania, dlatego telefon chowamy do tankbaga.
Dlaczego nie stosujemy tradycyjnych nawigacji zewnętrznych?
Cenimy sobie możliwość planowania trasy na telefonie, aktualność informacji o warunkach drogowych i możliwość korzystania z kilku programów do nawigacji.
Najczęściej używamy Google Maps, Mapy.cz, OsmAnd oraz Mapa.me. Dzięki temu ściągamy offline potrzebne mapy i planujemy trasę w telefonie.
Jak nawigujemy?
W tym sezonie odkryliśmy zupełnie nowe rozwiązanie pozwalające nam wykorzystywać do nawigacji mapy z telefonu, a jednoczenie nie narażać go na trudne warunki drogowe i atmosferyczne.
Chigee powoduje, że nawigacja jest klonowana z telefonu, więc to my decydujemy, jaką aplikację wybieramy. Działa zarówno z Apple Car, jak i Android Auto. Dodatkowo urządzenie posiada 2 kamery, z przodu i tyłu motocykla, w trybie ciągłym nagrywające to co się dzieje na drodze. Mamy też dodatkowe zabezpieczenie kradzieżowe, nagrywając ruch motocykla na postoju.
Wsiadamy na motocykl, a urządzenie automatycznie łączy się z telefonem i zrzuca na ekran nawigację i sterowanie muzyką. Telefon chowamy w bezpieczne miejsce. Urządzenie wyświetla kamerkę cofania i ostrzega o pojazdach w martwym polu.
Więcej informacji znajdziecie na stronie chigee.pl, gdzie macie dostępne 10% RABATU na hasło POWSIGIRKI.
Staramy się planować nasze wyjazdy w taki sposób, aby nie dojeżdżać do miejsca docelowego po zmierzchu. Jednak czasami nie da się tego uniknąć. Bywa i tak, że chcąc zwiedzić jakąś atrakcję (tunel wykuty w skale, zachód słońca na górze Nemrut, musimy wrócić do miejsca noclegowego po ciemku.
Jednak w tym roku użyliśmy halogenów z zupełnie innej potrzeby. Włączaliśmy je w ciągu dnia, aby inni kierowcy – szczególnie w Gruzji – widzieli nas z daleka. Taki oto aspekt poprawiający bezpieczeństwo podróżowania.
My wybraliśmy halogeny firmy Midland, które dostarczył nam nasz kolega Sławek, z firmy RavelMoto.
Bagaż motocyklowy
Od dłuższego już czasu używamy miękkiego bagażu motocyklowego, czyli sakw. Jednak w tym sezonie postawiliśmy na nowe rozwiązanie, firmy Mosko, Rackless 80.
Mieliśmy sporo obaw i wątpliwości dotyczących szczególnie sposobu pakowania, poręczności i łatwości użycia. Jednak jak to często bywa, jak się nie spróbuje, to się człowiek nie przekona.
Zakupiliśmy dwa zestawu Rackless i pojechaliśmy w podróż do Gruzji i Turcji, przejeżdżając 15 tyś km. Jak się okazało, był to strzał w 10!
Dlaczego sprawdziło się to rozwiązanie:
- brak stelaża – mniej dodatkowych kilogramów
- łączna pojemność 80 litrów
- sposób montażu blisko motocykla, dzięki czemu obniżamy środek ciężkości
- 5 sakw, dzięki czemu można odpowiednio rozdzielić bagaż na częściej i rzadziej używany i zabieramy na nocleg tylko to co potrzebujemy
- w pełni wodoszczelne
- sakwa centralna z funkcją plecaka
- jeżeli uszkodzisz go w wyniku wypadku, przewrotki to zostanie wymieniony na nowy
- pięknie komponuje się z naszymi motocyklami
- możliwość zastosowania tego samego bagażu na różnych motocyklach bez ponoszenia dodatkowych kosztów
Na koniec warto dodać, że również w tym sezonie zaczęliśmy stosować tankbagi, które bardzo dobrze nam się sprawdziły. Zdecydowaliśmy się na HOOD TANK BAG V2.0
Jeżeli potrzebujecie więcej przestrzeni bagażowej, to warto rozważyć zastosowanie przednich sakw. Dzięki temu dużo lepiej rozkładamy ciężar, dociążamy przednie koło, co ma szczególne znaczenie gdy podróżujecie parami.
Akcesoria dla ochrony motocykla
W zależności w jakim terenie jeździsz, warto zabezpieczyć swój motocykl, aby później nie martwić się, przypadkową awarią.
W tym zakresie staramy się stosować rozwiązania dostarczone przez producenta danego motocykla, bo wierzymy, że są one odpowiednio zaprojektowane, sprawdzone i jak najmniej wpływają na aerodynamikę.
Nasze motocykle wyposażyliśmy w:
- Szyba turystyczna Royal Enfield
- Osłona i gmole silnika Royal Enfield
- Osłona chłodnicy Royal Enfield
- Akcesoryjne handbary
Do zobaczenia na trasie – LwG!